Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

"Knowledge is power"

(image) - For me, "education of liberation" means women's emancipation. A lot of women are failing to succeed because they don’t have the sufficient level of education. It’s not just about academic education, but also social levels of awareness. Knowledge is power. You need to know your rights in order to claim them, says Rudo Chugudu from Katswe Sistahood in Zimbabwe.

Rudo is sexual health and rights coordinator in Katswe Sistahood, one of SAIH's partners in Zimbabwe. Katswe Sistahood aims to improve women's knowledge of their own judicial, social and economic rights. The fight for access to education naturally becomes part of their work.

- How can the situation for education in Zimbabwe today become better?

- In Zimbabwe, we need a basic right to education. First of all, we need primary education, but we also have too many people coming out of school and not being able to enter higher education. Education needs to be accessible and affordable to all, says Rudo.

For Katswe Sistahood, one key goal is to make women become agents of change in their own society, and to improve women's possibilities to make their own choices in life. Collective initiatives are important to achieve this goal:

- And how can you personally contribute to "education for liberation"?- "Education for liberation" is founded on social responsibility. Everyone possesses some knowledge that they can teach to others. We as a nation need to take more social responsibility, be proud of who we are and be willing to put in to the education of younger people, says Rudo.

More from Zimabwe: Faith Chamba from the student organization ZINASU (in Norwegian only).

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon