Skole for alle krever nye løsninger

Skole for alle krever nye løsninger

Oslo, 6. juli 2015: Det finnes løsninger på den globale læringskrisen, men de krever bedre kvalitet, mer finansiering og innovativ tenkning, sier norske organisasjoner og Telenor.


Pressemelding 1. juli 2015

Fortsatt er det 58 millioner barn verden over som ikke får tilgang til skole og enda flere går på skolen uten en gang å kunne skrive navnet sitt når de er ferdig. Skal man klare å løse denne krisen må næringsliv, sivilt samfunn og myndigheter gå sammen om å finne nye løsninger. Disse må være bærekraftige, forankres lokalt og kunne utvides.

Mandag 6. juli inviterer Atlas-alliansen, Den Norske UNESCO-komiteen, Flyktninghjelpen, Plan, Redd Barna, SAIH, SOS-barnebyer, Telenor og UNICEF Norge til konferansen Partnering for Education i Oslo. Målet med konferansen er å samle et bredt spekter av samfunnsaktører for å gi råd om hvordan verdens ledere bør investere i kvalitetsutdanning. Konferansen utgjør første dag av Oslo Education Summit, som den norske regjeringen og FNs spesialutsending for utdanning, Gordon Brown, har tatt initiativ til.

Innovasjon alene vil ikke løse utfordringene for skolebarn verden over. Også langsiktige investeringer i utdanning av lærere vil være avgjørende for å lykkes, mener organisasjonene bak konferansen. Verden bør minst firedoble innsatsen for å utdanne lærere.Med et økende antall konflikter i verden må også finansieringen av utdanning i kriser dobles innen 2016 for å hindre at flere barn faller utenfor og får store utdanningshull. Deklarasjonen for trygge skoler bør signeres av så mange land som mulig.

Årsaken til at mange barn ikke får den utdanningen de har rett på etter barnekonvensjonen er sammensatte. Men fattigdom, konflikt og diskriminering er gjengangere.

- En god og inkluderende utdanning er en forutsetning for at barn skal utvikle seg. Derfor må vi gå sammen for å finne ut hvordan hindringene best fjernes, spesielt for de aller mest sårbare gruppene som jenter og barn med funksjonsnedsettelser, mener organisasjonene bak konferansen.

På konferansen vil konsernsjef Jon Fredrik Baksaas vise hva slags løsninger Telenor tilbyr i Bangladesh.

- Gjennom bruk av digital teknologi kan telekom-aktører som Telenor bidra med løsninger som gjør det mulig for befolkningen generelt og barn spesielt å tilegne seg kunnskap og skaffe seg utdanning. Utdanning er nøkkelen til utvikling og utgjør spennende muligheter vi nå ser på hvordan vi kan videreutvikle og skalere, sier Baksaas.

Partnering for Education-konferansen er delt i tre sesjoner, om lik rett til utdanning, teknologi og utdanning i konflikt. FNs generalsekretær Ban Ki-moon kommer til Oslo og skal holde avslutningstalen på Partnering for Education. I tillegg deltar han på høynivåmøtet tirsdag.

For påmelding og mer informasjon om Partnering for Education, vennligst gå til:http://gyroconference.event123.no/MFA/SideeventOsloEducationSummit/home.cfm

Flere saker:

SAIHs prisutdeling i beste sendetid på NRK

SAIHs prisutdeling i beste sendetid på NRK

Sammen med Nils & Ronny i underholdningsprogrammet «Handlingens Menn» skal vi 30. desember ha en egen spesialkåring av prisen Rusty Radiator Award: Vinneren av den verste bistandsvideoen de siste fem årene. Men hvem blir det? Følg med!

Anbefaler tre nye år med Students At Risk

Anbefaler tre nye år med Students At Risk

For to uker siden kunne SAIH og NSO feire at regjeringen og UD viderefører Students at Risk-ordningen også i 2018. I behandlingen av statsbudsjettet for 2018 sier Stortinget at dette ikke er nok. 

Drap på urfolksstudent i Colombia

Drap på urfolksstudent i Colombia

Viviana Trochez Dagua (20) var nettopp uteksaminert student fra Universidad Intercultural de los Pueblos (UIP). Fredag 8. desember ble hun drept i forbindelse med kamper mellom væpnede aktører, ifølge menneskerettighetsorganisasjon NOMADESC. SAIH er dypt berørt av den tragiske hendelsen.