Tenk før du deler på sosiale medier

Tenk før du deler på sosiale medier

Både individuelle, organisasjoner og kommersielle aktører har et stort ansvar for å fremme etisk bruk av sosiale medier, mener SAIH. Derfor lanserer vi en egen guide for bruk av sosiale medier blant frivillige og reisende til utviklingsland.

- I Norge ser vi nå et økende fokus på personvern og etikk i sosiale medier. Men med en gang vi forlater kontinentet, er det som om dette ikke gjelder lengre. Nettet florerer av selfier med unge frivillige omringet av barn på et barnehjem og lignende, noe vi aldri hadde kommet på å dele hjemme, sier leder i SAIH, Beathe Øgård.

Samtidig som tilgjengeligheten og mulighetene med sosiale medier øker, er det også lettere enn noen gang å reise ut som frivillig, student eller på pakketurer. Tirsdag 7. november lanserte SAIH en egen guide for frivillige og reisendes bruk av sosiale medier på reiser i utviklingsland. Guiden er utarbeidet i samarbeid med skaperne bak suksessen Barbie Savior.

- Vi mener både individuelle, organisasjoner og kommersielle aktører har et stort ansvar for å fremme etisk bruk av sosiale medier, og ikke minst til å bruke kanalene til å spre nyansert informasjon i stedet for fokus på det «eksotiske» og stereotypiske bilder av «Afrika». Vi håper profesjonelle aktører vil ta i bruk guiden eller la seg inspirere til egne retningslinjer. 

En «sjekkliste» før du deler

Guiden inneholder fire hovedprinsipper, knyttet til informert samtykke, personvern, verdighet og intensjoner. I tillegg er en brukervennlig «sjekkliste», som frivillige og reisende kan ha i bakhodet når de er på reise og gjerne vil dele på sosiale medier.

- Det er mye vi gjerne ikke tenker over, som å sikre at menneskene du tar bilde av faktisk forstår at du kommer til å dele det på nettet, inkludere fullt navn og sted eller tilby en kopi av bildet til dem det gjelder. Spør deg selv: Hvorfor legger jeg ut dette? Benytt heller anledningen til å fortelle noe nytt og annerledes som bryter med stereotypiene, mener Øgård.

Bakgrunnen for temaet er SAIHs mangeårige arbeid med «Radi-Aid»-kampanjen, først kjent gjennom parodien Radi-Aid: Africa For Norway. SAIH har også siden 2013 arrangert den årlige prisutdelingen Radi-Aid Awards, som 7. desember skal kåre årets verste og beste innsamlingsvideoer og - bildeillustrasjoner i bistandsverdenen.

Flere saker:

Militærkupp eller internoppgjør i Zimbabwe?

Militærkupp eller internoppgjør i Zimbabwe?

I natt ble det kjent at militæret tok over makten i Zimbabwe. Militæret understreket på nasjonal TV at dette ikke var et kupp, og at President Mugabe og hans familie er trygge og i sikkerhet. Natten og dagens hendelser kommer etter en stadig økende tilspissing av den interne kampen i Mugabes parti ZANU-PF. Maktkampen har stått om hvem som skal etterfølge Mugabe som har vært president i Zimbabwe siden 1980, og som nå er 93 år.