Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Skolens ansvar for homofob og transfob vold og mobbing

UN Free & Equal er FNs satsing på likestilling for LHBT-personer, som fredag lanserte en ny kampanje med særlig fokus på utdanningssektorens ansvar. Sentralt i kampanjen er en nyere rapport fra UNESCO, «Out In The Open – Education secor responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression», som har blitt til blant annet gjennom et forskningssamarbeid med SAIHs partner GALA (Gay and Lesbian Memory in Action) i Sør-Afrika. Den retter seg særlig mot foreldre, lærere, skoler og myndigheter, og ser på hva man må gjøre for å få slutt på denne type vold.

Med intervjuer, spørreundersøkelser og annen data fra alle verdensdeler viser rapporten at risikoen for en LHBT-person å oppleve diskriminering og fordommer er høyere på skolen enn i hjemmet og lokalmiljøet. LHBT-elever opplever også betydelig oftere mobbing i skolen enn elever som ikke er lesbiske, homofile, bifile eller transkjønnete. Vold og mobbing i skolen påvirker LHBT-elevenes utdanning, jobbmuligheter og selvfølelse. De føler seg utrygge på skolen, og har økt sjanse for å skulke og slutte på skolen.

Liten kunnskap blant lærere

Rapporten understreker at utdanningssektoren har et stort ansvar for å tilrettelegge for et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever og studenter. Å innføre tiltak mot homofob og transfob vold er avgjørende for å sikre effektiv læring og retten til utdanning for alle – ikke minst for å nå bærekraftsmål nummer 4 om kvalitetsutdanning for alle.

Så langt har svært få land i verden etablert gode og omfattende nok tiltak innen utdanningssektoren for å bekjempe problemet. Samtidig har lærere liten kunnskap og skolering til både å støtte elever og studenter og å fange opp denne typen vold og mobbing blant ungdom.

Les mer om kampanjen her og les rapporten her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon