SAIH-bloggen

Surviving student fees in Zimbabwe
15.01.2017
Av Valerie Chidakwa

Surviving student fees in Zimbabwe

Zimbabwe is a very beautiful country with a literacy rate estimated to over 90 percent. However, this is counting all the people who can simply read and write. This can be directly translated to having completed primary education. As Zimbabwe, we have since taken a big step towards gender equality in the education system, but most Zimbabweans still have a hurdle to face.  I started university in 2012, and I paid about $US 545. The fee was raised to $US 645 during the years I was enrolled as a student, and in my final year, in 2016, I paid $US 720. The excuse is simple: If you are in the Science and Technology Department, like I was, reagents and electrical components are expensive. In essence, each student is buying reagents or electrical components for themselves to be able to be innovative and either pass or fail their studies. What does this entail for contribution into the scientific and technological field as well as our dilapidating economy? We get to perform just enough to sail through.
Ungdomsloven i Bolivia – lovord eller realitet?
19.12.2016
Av Beathe Øgård

Ungdomsloven i Bolivia – lovord eller realitet?

I 2013 kom det en ny lov om ungdom i Bolivia. Loven har som mål å sikre ungdoms rettigheter og plikter, opprettelsen av demokratiske og representative organer for ungdom og utforming av offentlig politikk som angår ungdom. Men hvordan har det egentlig gått så langt? Den nye loven om ungdom i Bolivia, «Ley de la Juventud», definerer ungdom fra alderen 16 til 28 år. Videre anerkjenner loven at en rekke sivile og sivile, samt sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter for ungdom skal opprettholdes. Blant annet inkluderes retten til gratis og god utdanning, tilgang på arbeid, informasjon om seksuelle og reproduktive rettigheter og plikten til en god samfunnsborger. SAIH har samarbeidet med Senter for studier og støtte til lokalutvikling (CEADL) siden 2000 med prosjekter som fokuserer på kapasitetsbygging av unge ledere og politisk påvirkningsarbeid. CEADL har et rettighetsfokus i sitt arbeid og ønsker å styrke ungdomsdeltagelsen i Bolivia. I forarbeidet til ungdomsloven bidro ungdommer i CEADL til å utforme forslag til den nasjonale loven. Etter at loven ble vedtatt, har de arbeidet med lokal lovgivning og implementering av loven i El Alto, Sucre, Chuquisaca fylke og Tarija by og fylke. Under SAIHs besøk i Bolivia i begynnelsen av november, fikk vi være med på en workshop med ungdom fra ulike deler av landet som delte erfaringer om hvordan de har arbeidet med ungdomsloven i sin kommune.
Paz a la Calle (Peace to the Streets): Solidarity with the people of Colombia
09.12.2016
Av Taziwa Machiwana

Paz a la Calle (Peace to the Streets): Solidarity with the people of Colombia

On the 10th of December 2016, Columbian President Juan Manuel Santos will be presented with the 2016 Nobel Peace Prize in Oslo, Norway. As he walks up the stairs to collect his prize, I will know that i have played my part in contributing to the quest for lasting peace in Colombia.
Zimbabwe: Of spies, academic freedom and institutional autonomy
09.11.2016
Av Zachariah Mushawatu

Zimbabwe: Of spies, academic freedom and institutional autonomy

His name was Professor John Makumbe. Unfortunately, he passed away in 2013 but he was one of the few lecturers in Zimbabwe who never deprived his students of academic information because he feared persecution.  Years after his death, few lecturers in the country are prepared to air sentiments that present the government in a negative light even if such views are crucial for imparting academic knowledge to their students.  In a country where anti-government activists disappear without a trace and people are arrested for “undermining the authority of the President”, a political science professor giving a lecture is more than likely going to skip that part of his notes where the president is described as a fascist dictator, even if it is an appropriate portrayal of the head of state.
Krigslignende tilstander for studenter i Sør-Afrika
24.10.2016
Av Thea Willoch Njaastad

Krigslignende tilstander for studenter i Sør-Afrika

Det går heftig for seg i Sør-Afrika for tiden: Studenter nektes adgang til sitt lærested, studentledere er arrestert, og portene som vanligvis ønsker unge studenter velkommen bevoktes av bevæpnede sikkerhetsvakter for å hindre flere voldelige sammenstøt mellom studenter og politi. Hva er det egentlig som skjer? På University of Pretoria er det til daglig nærmere 40 000 studenter innom campus. Nå er lesesalene og bibliotekene tomme. Jeg slipper så vidt forbi de væpnede vaktene for å møte studentgruppene PUPPS og Up and Out som jobber med rettigheter for unge kvinner og LHBTI-personer. «Vi er noen av få studenter som får være på campus, mot at vi lover å ikke gjøre noe studierettet», sier Masego Morobane. Hun og kollegene var i fjor med på studentdemonstrasjonene, men føler ikke lenger at bevegelsen representerer dem. Volden som utøves fører ikke noe sted, mener de. «Bevegelsen har fått nye, mer militante ledere, vi føler oss ikke velkommen.»
SAIH Fall gathering 2016
17.10.2016
Av Valerie Chidakwa, fredskorpsdeltager fra ZINASU, Zimbabwe

SAIH Fall gathering 2016

From 30 September 2016 to 2 October 2016, SAIH held its annual fall gathering at Strandheim Leirsted in Nærsnes. The activity provided a platform for SAIH activists from all the 11 chapters countrywide to meet and discuss the progress they are making in their individual chapters. The participants were also updated on the various campaigns SAIH is running and the role they can play as local chapters.
Zimbabwe koker
20.09.2016
Av Emilie Larsen Ørneseidet & Jarand Hanto

Zimbabwe koker

Det er høy temperatur i Zimbabwe om dagen. Daglige demonstrasjoner i sentrum av Harare blir slått hardt ned på av myndighetene. Demonstranter blir brutalt angrepet av regimets politistyrker og det er utbredt bruk av tåregass og vannkanoner for å skille demonstrantene. ZANU-PF, som utgjør det sittende regimet gikk drastisk til verks for to uker siden og innførte totalforbud mot demonstrasjoner i sentrum. Det hele endte med et sviende nederlag for regimet i landets høyesterett. I de påfølgende tumultene som fulgte dommen erklærte Mugabe «krig» mot opposisjonelle og kom med dårlig skjulte trusler mot dets ledere. Les også: Politisk kaos i Zimbabwe Engasjementet til aktivistene på kontoret står ikke tilbake for demonstrantene i sentrum. Det gir naturligvis lunsjpraten en annen dimensjon enn tørrprat om vær, vind eller hytteturen i helgen. For hva er egentlig forventningene til det kommende presidentvalget i 2018? Står man virkelig på terskelen til dyptgripende reform og endring, eller vil regjeringspartiet nok en gang slå nådeløst tilbake? La oss ta dere med inn i vår hverdag, lunsjpraten en vanlig torsdag på YETT-kontoret i Harare. Legg til engasjement, spontanapplauser, avbrytelser og høy stemmebruk for å kjenne ordentlig på stemningen.
Verden er ikke så kjip som du tror
12.09.2016
Av Inga Marie Nymo Riseth

Verden er ikke så kjip som du tror

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen Grønne Jenter, i anledning Verdens Beste Nyheter.
African Youth Voices on International Youth Day
12.08.2016
Av Beathe Øgård, Vice President, SAIH

African Youth Voices on International Youth Day

August 12 has been declared as International Youth Day by the United Nations since December 1999. A unique theme is created annually to assist in focusing awareness on issues affecting youth around the world. The youth play a critical role because they are powerful agents in bringing change in their communities towards sustainable development. Events to celebrate the day are being organized all over the world.   This year’s International youth Day is about achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development and the selected theme is “The Road to 2030: Eradicating Poverty and Achieving Sustainable Consumption and Production,” with a special focus on the Sustainable Development goal number 12. In relation to the International Youth Day, SAIH has asked four youths what the International Youth day and this year’s themes means for youth in their country. How does the nexus between the theme of this year and the reality of what young people are going through in your country influence your view of International Youth day?