SAIHs Årsmøte 2012

I helgen deltok seks aktivister fra SAIH-Kristiansand på SAIHs årlige Årsmøte i Oslo. Årsmøte er SAIHs øverste organ, og det er her man bestemmer veien videre for organisasjonen. Her diskuterer og vedtar man blant annet resolusjoner, statuetter, politisk kampanje, i tillegg til at man har valg.

For de av dere som har fulgt med på SAIH i år så har dere kanskje fått med dere vår flotte kampanje om studenters rett til å ytre seg. Denne kampanjen var svært vellykket og fikk mye oppmerksomhet rundt om på universitet og høyskolen i Norge. Vi er på god vei til å få til ordningen som vi har kjempet for, nemlig en ordning for politiske utviste studenter, som kan komme til Norge for å fullføre sin utdanning her. Både vårt kjære Studentparlament og Universitetsstyre på UIA har allerede skrevet under på oppropet!

Dere kan jo tenke dere at vi var ekstra spente på hvilket tema som ble valgt til  neste års kampanje, siden vi hadde en så vellykket kampanje i år!

Det hadde kommet inn tre gode forslag til ny kampanje,  men vinner kampanjen vant soleklart med 14 stemmer framfor 6 og 1 stemmer på de to andre!

Tema for politisk kampanje 2013 har blitt bestemt til å være ”Tilgang til kunnskap”!

Dette er et tema som vi allerede hørte om på årets høstsamling, hvor det kom ei fra UAEM (Universities Allied for Essential Medicines), som snakket om hvordan patenter på medisiner hindrer at man kan produsere billigere medisiner og forbedre medisinene på verdensmarkedet. De selskapene som eier patent på medisiner bestemmer også prisen. Dette er noe som går hardest utover de fattige i land i sør, som ikke har råd til å kjøpe de medisinene som finnes.

Det er bare tema for kampanjen som ble bestemt på årsmøte, og man har dermed ikke bestemt det endelige innholdet enda, så vi er veldig spente på hvordan utformingen av kampanjen vil bli!

Vi hadde også valg av blant annet ny leder og to nestledere!

Tidligere nestleder, Anja Bakken Riise, ble valgt som ny leder! Vi gleder oss mye til å fortsatt samarbeidet med Anja, hun er en veldig flink leder og svært godt likt. Vi tror hun kan ta SAIH til nye høyder!

De to nestlederne ble Mats Haug fra SAIH-Blindern og Magnhild Bøgseth fra SAIH-Trondheim, som begge har en lang fartstid i SAIH og som har mye kompetanse som kan komme godt med i stillingene!

I tillegg ble SAIH-Kristiansands egen Stephanie Amanda Perstrup valgt inn i landsråd 2013!

Ellers så hadde vi en veldig trivelig Årsmøte helg, og en veldig gøyal Årsmøtefest lørdagskveld! Mange var slitne etter en lang møtedag med mye diskusjon, men vi festet likevel i riktig Carl Ivars stil, med partyhatter og glitter i lokalet!

This entry was posted in Ukategorisert. Bookmark the permalink.