Verdens beste nyheter!

Verdens beste nyheter!

Selv om det ikke har blomstret av blogginnlegg dette semesteret, har ikke SAIH Blindern hvilt på laurbærene. «U-landsseminaret» har byttet navn til «Verdensseminaret», vi har arrangert kampanjeuke med fokus på akademisk frihet i Tyrkia og sett fantastisk ungdom engasjere seg før og under OD-dagen! I høst fikk du kanskje et eksemplar av «Verdens beste nyheter» i hånda, en avis som SAIH stolt har vært med å lage og som til og med ble nevnt i «Tusvik og Tønne» - podcasten. Hva er «Verdens beste nyheter»?

Den 9. September hadde «Verdens beste nyheter» nasjonal kampanjedag. Da delte SAIH-ere over hele landet ut aviser med utelukkende positive utviklingsnyheter sammen med flere andre organisasjoner.

«Verdens beste nyheter» er en informasjonskampanje i samarbeid med Spire, Changemaker og SAIH. Målet med kampanjen er å formidle de positive framskrittene som skjer i verden. Kampanjen ønsker å rette opp i mange nordmenns oppfattelse om at det ikke er håp for verdens utvikling, og at det ikke nytter med utviklingsarbeid og bistand. Vi vil nyansere det negative bildet av utvikling som vises av media og organisasjoner. En undersøkelse av Norad fra i år viser at nordmenn tror at fattigdommen i verden er doblet de siste femten årene. Sannheten er at den er halvert.

I et intervju med Dagbladet forklarte leder av SAIH, Inga Marie Nymo Riseth hvorfor «Verdens beste nyheter» er så viktig:
«Media har en viktig samfunnsrolle, den må de ta på alvor. Når vi utsettes for en jevn strøm av dårlige nyheter kan det for eksempel skape apati og fremmedfrykt, i tillegg er det og et demokratisk problem. Folks meninger dannes ut fra det synet man har på verden, det påvirker hvem man stemmer på ved et valg, og da også de politiske beslutningene som tas».

Kampanjen ble arrangert for andre året på rad i Norge. Vi delte ut 100 000 aviser i mer enn 25 norske byer, takket være over 200 frivillige på landsbasis som gjorde en fantastisk innsats tidlig på morgenen. Vi ble møtt med smil og takknemlige folk som fikk positive nyheter på starten av dagen sin. Kampanjen fikk mye oppmerksomhet i media, og i ettertid har for eksempel Bistandsaktuelt kommet med en hel utgave med kun gode nyheter fra utviklingsland.

Det er kult å se at aktivismen fungerer, og vi gleder oss allerede til neste års kampanje!

- Harmeet Kaur og Dharshika Christopher