Hopp til hovedinnhold

SAIH

Historier fra vårt arbeid

Hvordan dele verden sosiale medier?

2017

Er det greit å poste bilder av fremmede barn fra en norsk skole eller barnehage? Neppe. Slik bør det heller ikke være når vi reiser utenlands.

En kvinne som ligger på en oppblåsbar flamingo i et svømmebasseng og tar en selfie. En kvinne som ligger på en oppblåsbar flamingo i et svømmebasseng og tar en selfie.

Vi reiser mer enn noen gang, enten det er på utveksling, som frivillige eller på backpacking. Som en generasjon som alltid har vært pålogget føles det naturlig, kanskje til og med obligatorisk, å dele opplevelsene med de der hjemme.

Et lite tastetrykk og så er hele vennelisten oppdatert. Men hvilken virkelighet er det vi deler?

Frivillighetsturisme i sterk vekst

Gjør et raskt søk på Instagram under #volunteerafrica eller #HelpAfrica, og du vil se de klassiske bildene fra «Afrika» dukke opp: en hvit frivillig på tur, omringet av afrikanske barn, et sted langt uti «bushen», med den hvite frivillige som midtpunktet og «hero of the day». Vi har alle sett dem. Og instinktivt har vi kanskje tenkt; «Å, se på henne da, gjør så mye viktig og bra».

Men noe skurrer. Har vi ikke kommet lenger?

Frivillighetsturisme er i sterk vekst. Samtidig har tilgjengeligheten og bruken av sosiale medier økt, noe som skaper både muligheter og utfordringer for hvordan vi selv deler våre opplevelser og hvilke konsekvenser dette får.

En kvinne står foran to veiskilt "de city" og "real Africa"En kvinne står foran to veiskilt "de city" og "real Africa"

Reproduserer skadelige stereotypier

Bildedeling har fått økende oppmerksomhet i Norge, spesielt når det gjelder personvern knyttet til bilder av barn. Etiske retningslinjer innad i bistandsorganisasjoner for bildebruk har også kommet høyere opp på radaren. Når det gjelder sosiale medier, derimot, er alle sin egen redaktør og det finnes ingen vær varsom-plakat. 

Men hvorfor følger vi ikke de sammen normene på reise, som vi hadde gjort hjemme?

Det er naturlig at vi blir fanget av øyeblikket og den sterke opplevelsen i møtet med andre kulturer. På sosiale medier kan vi dessuten være spontane med hva vi velger å publiser, og mange av oss deler ukritisk opplevelsene sine. Fokus blir gjerne på det «eksotiske», og det som får mest oppmerksomhet er bilder med barn og en selv. Med de beste intensjoner ender vi opp med å spre unyansert informasjon til venner og bekjente.

Det mange av oss ikke innser er at selfien vi tar kan bidra til å frarøve folks rett til privatliv og forsterke skadelige stereotypier av «oss» og «dem».

Guide for sosiale medier

I SAIH jobber vi for å motvirke dette – for å spre kunnskap om at vi må fremstille verden på en mer nyansert måte.

Vi står bak den internasjonalt anerkjente prisen «Raid-Aid Awards» som i en årrekke feiret det beste og verste innen innsamlingskommunikasjon. Vi har også laget en rekke satiriske videoer som blant annet er kåret til «best practice» innen utviklingskommunikasjon av OECD (2012), en av de beste "Annonser verdt å spre" av TED (2014), og har blitt inkludert i The Guardians liste over de beste parodiene på bistand (2014).

I 2017 slo vi oss sammen med skaperne bak den satiriske Instagram-kontoen, Barbie Savior for å gi unge som reiser ut i verden for første gang, noen nyttige tips. Guiden "How to communicate the world" er tatt i bruk av alt fra kommersielle aktører, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner, og guiden ble etter hvert oversatt til flere språk. 

Tenker du på hvordan du fremstiller andre på sosiale medier?

Dette er alltid viktig, men spesielt når du reiser. Hver enkelt av oss kan bidra til å bekjempe skadelige stereotypier - én post av gangen.

Forsiden til brosjyren "How to communicate the world"Forsiden til brosjyren "How to communicate the world"

Flere historier fra vårt arbeid

Se alle historier

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon