Max Havelaar

Helt siden 1997, da Max Havelaar Norge ble stiftet, har SAIH vært engasjert i elefantens fremme. Både i endring av forbruksvaner hos studentene, men også ved å innføre Max Havelaar produkter på de ulike lærestedene.

Når et produkt bærer Max Havelaar-symbolet, garanteres det at råvareprodusenten får en garantert minstepris for arbeidet som er utført. Dette klarer man ved at en større del av summen går direkte til bonden, og ikke til fordyrende mellomledd. Max Havelaar Norge ble stiftet av flere miljø- og solidaritetsorganisasjoner, og bærer den etter hvert kjente logoen av en elefant. I dag finnes både bananer, te og appelsinjuice, og salget øker stadig. Hele 30% av den norske befolkningen kjenner til Max Havelaar eller elefantmerket. Dette er en betydelig økning fra 1999, da kjennskapen var målt til 6%!

SAIH har, sammen med Changemaker (Kirkens Nødhjelps ungdomsgruppe) og PRESS (Redd Barna Ungdom), vært blant Max Havelaars viktigste støttespillere i forsøket på å stadig vinne terreng blant norske forbrukere. Den største aksjonen ble holdt i 1997, da det ble gitt svært god dekning i media. Blant annet lagde TV2 verdifull reportasje.

(image)

Aksjonene er et godt eksempel på solidaritetsarbeid. På den ene siden bidrar aksjonene til å styrke folks kunnskap om forhold i Sør og om internasjonale handelsforhold, og på den andre kan de gi en konkret, direkte effekt for råvareprodusentene.

Mange av SAIHs lokallag har gjennom sitt arbeid klart å innføre Max Havelaar-produkter i studentkantinene. Alle universitetene og mange av høyskolene serverer i dag rettferdig kaffe.

Dersom du ønsker å abonnere på Max Havelaars månedlige nyhetsbrev, send en mail til maxhavelaar@maxhavelaar.no. Se forøvrig www.maxhavelaar.no for ytterligere informasjon.

SAIH er representert i Max Havelaars styre. For året 2002-2003, ved Erik Hagen.

Av Erik Hagen, SAIH.

Flere saker: