Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

INTERNATIONAL FEMALE STUDENTS JOIN HANDS

The FemHub was initiated by the Zimbabwean activist, Patience Malunga. Working with female students issues in Zimbabwe, Patience came up with an idea of a global platform where female students can work together towards common goals: empowering women and combating common issues such as sexual harassment and abuse on campus, and the glass-ceiling situation that hinders women to get high positions in academia. Today the working group consists of female students from Zimbabwe, Kenya, Denmark and Norway, and they are welcoming more to join.

"We believe that sharing experiences, challenges and achievements, can function as an informal education of female students. The long-term goal is to be a significant global interest group, improving the conditions of women in learning institutions. Quality education matters for all, and we cannot ignore the unique set of challenges exclusive to female students," says Patience. Launch party On March 30, FemHub is launching their initiative through a brand new Facebook page. The page seeks to gather stories from female students across the globe, and to highlight the structural difficulties as well as their achievements, for inspiration.

At the launch, FemHub has invited Nora Mehsen to present her award winning research thesis on sexualized violence in the Congo, and two female students from Kenya and Norway, to share their perspectives on the issue. The official program will end with some beautiful tunes from singer/songwriter Ann Therese Kildal and South African Jazz artist Zwai Mbula. Read more about the event on Facebook and join the movement!

Contact the FEMHUB on femalestudentshub@gmail.com.

Related article: Interview with Patience Malunga in Universitas: «Må ligge seg til ståkarakter».

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon