Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

God internasjonal kvinnedag!

For SAIH og våre partnere er kampen for et likestilt samfunn en selvfølgelig del av vårt arbeid. Vi jobber for at flere skal få tilgang til høyere utdanning globalt, som også vil bety at flere kvinner kommer ut i arbeid og blir mer økonomisk og sosialt uavhengige. Gjennom arbeidet for å avkolonisere høyere utdanning innebærer dette også et mer mangfoldig akademia, hvor kvinner fra det globale sør tradisjonelt har vært sterkt underrepresenterte.

Mot trakassering på campus i Zimbabwe

Nylig ble det rapportert at 1 av 4 norske studenter har opplevd trakassering på campus (finn link her). Som verden ble klar over etter #metoo er dette et utbredt fenomen på universiteter og høgskoler over hele verden. Våre partnere i Katswe Sisterhood i Zimbabwe har satt dette temaet på agendaen og skolerer nå unge studenter i hvordan de kan kjempe mot slik trakassering.

Urfolkskvinners samfunnsdeltagelse i Bolivia

I Bolivia jobber urfolksorganisasjonen CDIMA med å styrke urfolkskvinners rettigheter i folkegruppen Aymara i Andesfjellene. De har tradisjonelt hatt lite tilgang til å delta i det offentlige rom. Mange har behersket dårlig spansk og har vært kraftig marginaliserte i samfunnet.

- Da vi startet arbeidet i CDIMA hadde ikke kvinner muligheten til å delta i det offentlige rom. Nå er det mange kvinner som innehar viktige posisjoner på politisk nivå; i parlamentet, i kommunestyrene, i sivilsamfunnsorganisasjoner, som lokalsamfunnsledere, eller de er lærere eller jobber med opplæring. Over 80 ungdommer har fått tilgang til studiestipender, og mange av disse har nå viktige posisjoner i statsapparatet, forteller Alicia Canaviri Mallku, som selv har måttet kjempe en hard kamp for å få ta utdanning. Hun måtte slutte på skolen for måtte ta seg av en flokk med småsøsken, men hadde så lyst til å studere at hun leste på egenhånd og bestod opptaksprøven på det Katolske universitetet.

Utdanning for likestilling i Nicaragua

URACCAN er et urfolksuniversitet i Nicaragua og har vært partnere med SAIH i over 20 år. De har etablert et eget «Centre for Studies and Information on Multiethnic Women». Her legger de vekt på den historisk ekskluderte og marginaliserte befolkningen, når det gjelder urfolk og afrokvinner, unge mødre, skeive, funksjonshemmede og kvinner som har overlevd vold. De jobber med å bruke forskning og utdanning for å oppfylle menneskerettigheter og inkludering av marginaliserte grupper.

Styrking av kvinnelige studentaktivister

Også innad i studentaktivistiske bevegelser både i Norge og internasjonalt kan det være tøft for kvinner i miljøer som ofte er mannsdominerte. Gjennom vårt utvekslingssamarbeid i Zambia, Zimbabwe og Sør-Afrika, og gjennom arbeidet vårt med Student Activist Academy, styrker vi kvinnelig deltakelse og ledelse i studentorganisasjoner.

Les også i dagens Bistandsaktuelt om hvem som har inspirert kvinner i bistands-Norge, hvor SAIHs leder Beathe Øgård er intervjuet.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon