Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

VERDENS BESTE NYHETER I SKOLEN

Vi søker nå etter personer med undervisnings- og/eller lærerbakgrunn til en fokusgruppe.

Verdens Beste Nyheter er en informasjonskampanje som formidler framskritt og positive nyheter om internasjonal utvikling, og bærekraftsmålene. Vi ønsker å fremme en aktuell og nyansert forståelse av verden, og vi setter fokus på positive nyheter som ofte ikke når det tradisjonelle nyhetsbilde. Vi tror at nyansert kunnskap skaper håp, og at håp skaper motivasjon for handling. Verdens Beste Nyheter er inspirert av den danske informasjonskampanjen med samme navn, og i Norge er kampanjen et samarbeidsprosjekt mellom Spire, Changemaker og SAIH. Du kan lese mer om kampanjen her.

Vi ønsker å lage et undervisningsmateriell som gir kunnskap om framskrittene og positiv utvikling som finner sted, og som engasjerer til troen på samfunnsendring.

Fokusgruppenes oppgaver vil bestå av å gi faglig tilbakemeldinger og råd til to utkast. Tidsperioden vil være fra 29.april – 3.juni.

Materiellet vil rette seg mot elever i 10.trinn, Vg1 og Vg2, og gå under fagene norsk og samfunnsfag. Det vil bestå av rundt fem oppgaver på totalt rundt fem-seks sider. Oppgavene vil inkludere lærerveiledning, framgangsmåte, kompetansemål og eksterne ressurser. Vi ønsker spesielt tilbakemelding på materiellets brukervennlighet, relevans og kvalitet.

Du vil gi tilbakemeldinger og faglig rådgivning i to runder, og forventet arbeidsmengde er rundt 5 timer. Arbeidsperioden vil etter planen være mellom 29.april-13.mai (første runde), og deretter 27.mai-3.juni (andre runde). Det kan foregå små endringer i datoer, og det er nødvendig at du kan være noe fleksibel med disse datoene.

Kampanjen drives i all hovedsak av frivillige som arbeider hele året. Vi har dessverre ikke mulighet til å gi lønn, men et symbolsk honorar på 1000 kr for arbeidet.

Høres dette interessant ut?

Send en kort mail til prosjektleder Marthe Jæger Tangen på marthe.tangen@saih.no innen 26.april hvor du forteller om deg selv, din bakgrunn og hvorfor du ønsker å være med i fokusgruppa.

Spørsmål eller annet kan rettes til samme person.

Vi gleder oss til å høre fra deg!

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon