Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Alvorlige angrep mot studenter og forskere i 65 land

- Angrep mot universiteter og høgskoler foregår med urovekkende hyppighet. Det truer sikkerheten for akademikere, studenter, administratorer og ansatte, og svekker kvaliteten på og tilgangen til høyere utdanning, sier Robert Quinn, direktør i nettverket Scholars at Risk.

Den nye rapporten Free to Think, utgitt av Scholars at Risk, har gått gjennom 247 hendelser i 65 land mellom januar 2011 og mai 2015. Dette involverer totalt 333 angrep på akademikere, studenter og andre aktører innen den høyere utdanningssektoren. Totalt sett regnes tallene å være mye høyere, ettersom rapporten ikke har klart å fange opp alle hendelser.

Les også: Lunsjmøte: Kampen for akademisk frihet

Angrepene dreier seg både om drap, vold og forsvinninger, urettmessige fengslinger, utvisninger fra læresteder, reiserestriksjoner og andre angrep som tydelig får konsekvenser for høyere utdanning. Det er registrert totalt 485 mord i 18 ulike land.

Trusler og usikkerhet gjør at mange forskere ikke tør å publisere og uttale seg om sin forskning. Situasjonen for foreleserne gjør også at studenter blir redde for å uttale seg og studere kontroversielle temaer.

- Studenter og akademikere er ofte de som først protesterer når et land beveger seg i feil retning. Denne rapporten viser at dette kan få svært alvorlige følger for de som våger å kritisere styresmaktene, sier Jørn Wichne Pedersen, leder i SAIH.

- Rapporten dokumenterer angrep mot høyere utdanning av et rekordstort omfang, men dessverre er dette trolig bare toppen av isfjellet, fortsetter SAIH-lederen.

Utallige historier om trusler, drap og forsvinninger

Nylige hendelser som trekkes frem i rapporten er:

Terroraksjonen av Al Shabaab ved Garissa University College i Kenya i april 2015, hvor nærmere 150 studenter ble dreptDe 43 forsvunne studentene i Mexico, september 2014De voldelige sammenstøtene mellom politi og studentdemonstranter I Myanmar, mars 2015

Rapporten trekker frem flere enkelthistorier, som historien om en professor ved det palestinske Al Quds-universitetet som fikk drapstrusler fordi han tok med studenter på studietur til konsentrasjonsleire i Polen og lot israelske studenter oppleve hvordan det var å bo i palestinske flyktningeleire i Betlehem. Og ved et japansk universitet fikk ledelsen trusler og krav om at de må sparke to forskere og journalister. Årsaken var at de skrev om hvordan det japanske militæret benyttet seg av sexslaver under 2.verdenskrig.

Truslene mot studentledere i Colombia trekkes også frem – som du kan lese mer om her.

Rapporten oppfordrer det internasjonale samfunn, myndigheter, utdanningssektoren og sivilt samfunn til å gjøre konkrete handlinger for å øke beskyttelsen av høyere utdanning. Det er stort behov for systematisert dokumentasjon, etterforskning og ansvarliggjøring av angrep.

- Vi håper denne rapporten vil inspirere alle til å gjøre mer for å beskytte høyere utdanning og friheten til å tenke, sier Quinn, som kommer til Oslo på den norske lanseringen av rapporten.

Fakta:

Rapporten Free to Think lanseres 23. juni, utgitt av Scholars at Risk (SAR).I Norge presenteres rapporten på lunsjmøte onsdag 24. juni kl. 11-12 på Kulturhuset i Oslo. SAIH, Scholars at Risk og Scholas at Risk Norge inviterer til debatt og lansering.Robert Quinn, direktør i SAR og vinner av UiOs menneskerettighetspris i 2012, kommer for å presentere rapporten. Vi får også møte en forfulgt forsker med opphold ved UiO, og UiOs rektor Ole Petter Ottersen.Scholars at Risk er et internasjonalt nettverk bestående av institusjoner for høyere utdanning som har til oppgave å remme akademisk frihet og forsvare forskeres menneskerettigheter verden over. Over 280 universiteter i 34 land er med i nettverket, som har hjulpet over 1000 forskere over hele verden.Hvert år har stadig flere norske institusjoner tatt imot forskere gjennom SAR. Les mer om den norske SAR-seksjonen.Les hele rapporten her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet
a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .

Nyhet

Avkolonisert bistand fra teori til praksis

SAIH har jobbet med avkolonisering av akademia og av bistanden i mange år, og har erfart hvor vanskelig det kan være å gå fra intensjon til faktisk endring.

Les nyhet
en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.

Nyhet

Revidert statsbudsjett 2024: Utdanning er et nødvendig verktøy for demokrati.

Regjeringens forsalg til revidert statsbudsjett for 2024 byr på mer av de samme kuttene.

Les nyhet
En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.

Nyhet

SAIHs sommerleir 2024

Velkommen til SAIHs sommerleir 2024 i hjertet av Nordmarka, 13. -16. juni. Her samles aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon