Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Framtidens hiv/aids kjempere

(image) Konferansen belyste mange felles utfordringer med hiv/aids-arbeidet, deriblant stigma, uvitenhet, adferdsendring, fattigdom og kultur. Dette var det stor enighet om på hiv/aids-konferansen Imagened Futures II 26-27. september i Pretoria, Sør Afrikas hovedstad. Studenter er en utsatt gruppe for epidemien, men de er også generasjonen som forhåpentlig kan stoppe spredningen en gang i framtiden. Derfor ble Imagened Futures II i år arrangert for andre gang av SAIH’s partner, Center for the study of AIDS (CSA) på University of Pretoria. Senteret og konferansen støttes av SAIH under programmet ”Utdanning for frigjøring fra hiv og aids”. Konferansen samlet studenter fra Sør Afrika, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Namibia, Mozambik, Swaziland og Malawi, som diskuterte sine erfaringer med å spre hiv/aids informasjon til studenter.

Aktive studenter- Vår største utfordring her på campus er å skape arrangementer og informasjonsmetoder som vekker studenters bevissthet og holder den i live, men det gjelder bare å være kreative!, mente Charlotte Maserumbe. Hun var en av de frivillige som jobber med konferansen, og er blant dem som jobber med å spre informasjon om hiv/aids på universitetet i Pretoria for å endre studenters holdninger. CSA tilbyr opplæring og koordinerer ulike programmer studentene kan engasjere seg i.

(image) Sprer hiv-info: Tshepiso Pheme ble inspirert til å bruke kunnskapen hun har lært av CSA for å nå ut til andre. Hun er blant dem som jobber med å spre informasjon om hiv/aids på universitetet i Pretoria for å endre studenters holdninger.

- Jeg meldte meg på et kurs hos CSA for å lære mer om hiv, men da jeg var der ble jeg også inspirert til å bruke denne kunnskapen for å nå ut til andre. Nå jobber jeg med barn i ”community outreach” programmet, jeg jobber også med ”education and awareness” gruppa som jobber med å informere studenter på campus om hiv/aids, fortalte Tshepiso Pheme.

Eizabeth Shinyama fra Namibia, som også var i Pretoria er på sitt universitet med i en anti-aids klubb som også gjør ulike ting på campus for å spre bevissthet om hiv.

- Vi holder på med ”peer educating” og aktiviteter på campus for å spre informasjon. Vi hadde en veldig suksessfull aids-uke på campus i høst, med artistopptredener og fine premier (i-pods) for å svare på spørsmål om hiv. Det ble veldig populært!, sa hun.

Fra "peer" til "peer"- De fleste aktivitetene på universitetet i Lusaka er studentinitiativ, men ideen blir så jobbet med av program ledelsen, fortalte Bob Munyati om sin erfaring fra Zambia. På University of Lusaka har de et kontor som samordner all hiv/aids-aktiviteten blant studenter, som for også øvrig er en SAIH partner. Bob holdt sammen med Melani Ann Cook, fra University of the Western Cape i Sør Afrika, foredrag om “peer education”. Dette var et sentralt tema på Imagened Futures II.

(image) Melani Ann Cook og Bob Munyati

- Det underliggende poenget er at ”peer education” metodene bør være interaktive og kreative. De må være oppfinnsomme, dans og drama er ideelt for å kommunisere, forklarte Bob.

- For å virkelig påvirke må vi finne opp metoder som passer i den afrikanske konteksten, understreket Melani.

Mange utfordringerI løpet av den to dager lange konferansen kom studentene fram til mange felles utfordringer med sitt hiv/aids-arbeid. Deriblant stigma, uvitenhet, adferdsendring, fattigdom og kultur. Det var enighet om at studenter må utfordre samfunnets holdninger og oppfatningene man har om klasse, rase og kjønn fordi alt henger tett sammen med hiv/aids-problematikk.

- I stedet for å bare fortelle folk om hiv/aids må vi se på samfunnet og forstå det som foregår, sa Lucina Augustine, fra University of Cape Town, i sitt foredrag “AIDS Community Educators - UTC Peer Education Program”. Virkemidler som ble diskutert var opplæring av ledelse og lærere på universitetene, samarbeid mellom dem og studentene, og studentengasjement for debatt og informasjonsarbeid. Både forståelse av de større sammenhengene om hvordan samfunnets normer tillater smitte sprer seg og forebygging er viktig.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet
a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .

Nyhet

Avkolonisert bistand fra teori til praksis

SAIH har jobbet med avkolonisering av akademia og av bistanden i mange år, og har erfart hvor vanskelig det kan være å gå fra intensjon til faktisk endring.

Les nyhet
en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.

Nyhet

Revidert statsbudsjett 2024: Utdanning er et nødvendig verktøy for demokrati.

Regjeringens forsalg til revidert statsbudsjett for 2024 byr på mer av de samme kuttene.

Les nyhet
En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.

Nyhet

SAIHs sommerleir 2024

Velkommen til SAIHs sommerleir 2024 i hjertet av Nordmarka, 13. -16. juni. Her samles aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon