Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Internasjonal utdanningsbistand øker forskjeller

Rapporten peker på at:

70 % av bistand til høyere utdanning går til stipender til studenter fra lav- og mellominntektsland for å studere i vestlige land. De resterende 30 % går til kapasitetsbygging av lokale institusjoner. Høyere utdanning nedprioriteres i land hvor høyere utdanning og grunnskoleutdanning blir satt opp mot hverandre. Økt privatisering og skoleavgifter skaper et stort skille mellom de som kan betale for høyere utdanning og de som ikke kan det. Dette går hardt ut over tilgangen til utdanning i lav- og mellominntektsland. Internasjonale studenter er en handelsvare som rike land tjener godt på. Internasjonale frihandelsavtaler tillater høyere utdanningsinstitusjoner i høyinntektsland å infiltrere utdanningsmarkedene i fattigere land, for slik å utkonkurrere lokale universiteter.

Med disse funnene kan man se at internasjonal utdanningsbistand øker forskjellene mellom land. Studenter beveger seg fra det globale sør til det globale nord, og det fører til at det satses lite på lokale utdanningssystemer i utviklingsland, sier rapportforfatter Ervjola Selenica.

Funnene kommer på bakgrunn av eksisterende forskning innenfor feltet og omfattende casestudier i Kosovo, Zambia, Sør-Afrika og Colombia. Rapporten konkluderer blant annet med at universiteter burde samarbeide i nettverk for å forsvare sin posisjon som et offentlig gode. Universiteter bør være åpne rom for debatt, hvor uenighet er mulig og kritisk tenkning oppfordres til, heller enn å rette seg etter markedskrefter. Rapporten anbefaler at universiteter i utviklingsland bør beskyttes fra handelspolitiske krefter som tvinger dem til å kommersialisere høyere utdanningssektor.

– SAIH ser på funnene i rapporten med stor bekymring. Høyere utdanning har alltid hatt et større og viktigere oppdrag enn BNP, og det vil vi kjempe for at det skal fortsette å ha. Om høyere utdanning skal kunne være et verktøy for utvikling og positiv endring kan vi ikke fortsette i denne retningen, sier Beathe Øgård, leder i SAIH.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet
a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .a woman in a graduation cap and gown is throwing her cap in the air .

Nyhet

Avkolonisert bistand fra teori til praksis

SAIH har jobbet med avkolonisering av akademia og av bistanden i mange år, og har erfart hvor vanskelig det kan være å gå fra intensjon til faktisk endring.

Les nyhet
en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.en kvinne i dress og hvit skjorte står foran en hvit vegg.

Nyhet

Revidert statsbudsjett 2024: Utdanning er et nødvendig verktøy for demokrati.

Regjeringens forsalg til revidert statsbudsjett for 2024 byr på mer av de samme kuttene.

Les nyhet
En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.En gruppe mennesker sitter på et berg i en skog.

Nyhet

SAIHs sommerleir 2024

Velkommen til SAIHs sommerleir 2024 i hjertet av Nordmarka, 13. -16. juni. Her samles aktivister og medlemmer fra hele landet til en helg fylt med bading, faglig påfyll, aktivisme og mye moro.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon