Nyhet
Utdanning på egne premisser
Les også: "For meg betyr utdanning for frigjøring en bedre fremtid for Bolivias befolkning."
- Det var veldig spesielt å personlig møte de menneskene som opplever en positiv og befriende forskjell i livet, takket være utdannings- og stipendprogrammene som SAIH støtter, sier Alberto Valiente Thoresen, som nylig kom hjem fra sin første prosjektreise for som programrådgiver for Bolivia i SAIH.
(image) SAIHs nestleder Kirsten Hov og programrådgiver Alberto Valiente Thoresen i Bolivia.
Sammen med nestleder Kirsten Hov besøkte blant annet FUNPROEIB Andes, som jobber for å styrke urfolks deltagelse i utdanningssektoren. Her fikk de være med på avslutningsseremonien til to av FUNPROEIBs masterprogram i tospråklig og interkulturell utdanning. Syv studenter har mottatt stipend fra SAIH for å kunne fullføre masterprogrammet. Samme dag ble også avslutningsseremonien for de 91 studentene ved studieprogrammet i urspråket quechua avholdt. Studentene har produsert egne tekster på quechua, som har blitt publisert og presentert under seremonien. Quechua er sammen med aymara ett av de mest brukte urfolksspråkene i Bolivia.Begge studieprogrammene til FUNPROEIB Andes er et samarbeid med det offentlige universitetet i Cochabamba.Spennende tid i venteSAIH har siden 1993 hatt fokus på kampen for urfolksrettigheter i arbeidet i Bolivia. Fra 2009 til 2012 fokuserer SAIH på urfolksungdoms rett til relevant og god utdanning og urfolksungdom deltagelse og påvirkningskraft i samfunnet.- Det er mye politisk aktivitet og engasjement i Bolivia rundt de sakene som SAIH fokuserer på. Det virker som den største utfordringen nå er å klare å anvende i praksis de formelle politiske endringene som har foregått i det siste. I denne prosessen er samspillet mellom offentlige institusjoner, det sivile samfunn og internasjonale solidaritetsorganisasjoner avgjørende. Det er ingen oppskrift som forteller det bolivianske samfunn hvordan dette skal gjøres, og det er spennende å følge med på nært hold i disse prosessene, sier Alberto.